2- Eşya Takdisi:
Dînî törenlerde veya mabed hizmetlerinde papazlar, piskoposlar veya hristiyanlar tarafından kullanılan zeytin dalı, kül, su, tuz, ekmek, şarap, yağ, çeşitli yiyecek maddeleri ve toprak ürünleri gibi bir takım cisimler papaz veya piskoposlar tarafından takdis edilir. Bir yiyecek maddesi, bir kap veya bir âlet takdis edilmekle usûlen bir kenara konur veya özel kullanım için ona kutsallık atfedilir.
Uzak Doğu dinlerinden Budizm'e göre takdis, herhangi bir kişinin Sangha adı verilen râhipler cemaatine kabul edilebilmesi için cemaat mensuplarının huzurunda yapılan dînî tören ve adayın kendini manastır hayatına adaması demektir. Ancak aday takdis sonucu cemaate kabul edilmekle birlikte, râhiplere verilmiş olan hak ve yetkilere sahip değildir. Onun ömrü boyunca bu cemaate bağlı kalma zorunluluğu da yoktur.
Japonya'da da takdis, hem halk dininde hem de devlet dini olan Şintoizm'de son derece önemli yere sahiptir. Bunlara göre takdisin amacı kişiyi günahlarından arıtmak ve kendisine yapılabilecek büyü vs. gibi kötülüklerden korumaktır. Her törenden önce rahip sunağı ve törende kullanılacak cisimleri yıldırımın sembolik bir temsili olan "kû" (Sanskritçe "vacra") ile takdis eder. Sonra buhur çubuklarını yakar ve dua formülleri okur. Takdis böylece son bulur (Brandon, S.G.F.A Dictionary of Comparative Religion, London 1970; Mathews, Shailer-Smith, Gerald Birney, A Dictionary of Religion and Ethics, London 1921; Meydan Larousse, İstanbul 1981, XI, 849).
Ahmet GÜÇ
Uzak Doğu dinlerinden Budizm'e göre takdis, herhangi bir kişinin Sangha adı verilen râhipler cemaatine kabul edilebilmesi için cemaat mensuplarının huzurunda yapılan dînî tören ve adayın kendini manastır hayatına adaması demektir. Ancak aday takdis sonucu cemaate kabul edilmekle birlikte, râhiplere verilmiş olan hak ve yetkilere sahip değildir. Onun ömrü boyunca bu cemaate bağlı kalma zorunluluğu da yoktur.
Japonya'da da takdis, hem halk dininde hem de devlet dini olan Şintoizm'de son derece önemli yere sahiptir. Bunlara göre takdisin amacı kişiyi günahlarından arıtmak ve kendisine yapılabilecek büyü vs. gibi kötülüklerden korumaktır. Her törenden önce rahip sunağı ve törende kullanılacak cisimleri yıldırımın sembolik bir temsili olan "kû" (Sanskritçe "vacra") ile takdis eder. Sonra buhur çubuklarını yakar ve dua formülleri okur. Takdis böylece son bulur (Brandon, S.G.F.A Dictionary of Comparative Religion, London 1970; Mathews, Shailer-Smith, Gerald Birney, A Dictionary of Religion and Ethics, London 1921; Meydan Larousse, İstanbul 1981, XI, 849).
Ahmet GÜÇ
T harfi
- * Tedavi:
- 10. Tebdil-i Hava:
- 5- Tavaf-ı Umre:
- a- Eski Ahid'de Takdis:
- a) Haricîler
- Bütün Varlıklar Tesbih Yaparlar
- c- Çevre Temizliği:
- Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
- İnsanlar Hakkında Vekil' Denilmesi:
- İslâm'da Tapu Tescilinin Tarihçesi
- Nefis Tezkiyesinin Anlamı
- Ta'zîr Cezasını Vermeye Yetkili Olanlar:
- Tafsil İman'ın Üçüncü Ve En Yüksek Derecesi:
- TAHRİC
- Takvânın Aşamaları
- TEBÜK SEFERİ
- TECVÎD
- TEĞANNİ
- Tekvin Sıfatının İsbatı
- TOPRAK MÜLKİYETİ
- TÜRBE
- 11. Kuvve-i Maneviyeyi Takviye:
- a) Hastalıgı Da Şifayı Da Veren Allah'dır.
- Allah'ın Sübhân Oluşu
- b- Yeni Ahid'de Takdis:
- b) Mutezile
- Osmanlılarda Arazilerle İlgili Kayıtlar
- Seferin Nedeni:
- Ta'zîr Gerektiren Suçun İspat Yolları:
- TAADDÜD-Ü ZEVCAT