e) Eşya ve Olaylarda Birtakım Kutsal Gizemler Bulunduğuna İnan­mak:

 



Manevi koruyucu olduğuna inanılarak çocukların üzerine, araç­lara, ev­lere ve cihazlara asılan nazar boncukları, iğde çekirdeği, rûhânî­lere ait tes­bih, cübbe ve sikke gibi giyim ve kuşam eşyası, kutsal sayılan niyet ve mu­rad ağaçları, keza hastalık giderici olarak inanılan mekân­lar, kayalar ve kut­sal (!) pınarlar [187] bu kısma giren şirk sembolleridir.



Sonuç olarak özetle diyebiliriz ki kalabalıkların belki de İslam'dan bir parça olarak gördüğü, (şirke neden olabilecek) o kadar sakat inanışlar var­dır ki bunların bir bölümü vaktiyle batıl dinlerden birinin mensubu iken İslam'a girenler tarafından eski alışkanlıkla sürdürülen bir önceki dinin ge­lenekleridir; Bir diğer bölümü ise bazı cahil müslümanların, haşir ne­şir ol­dukları yahudi ve hıristiyan arkadaş muhitlerinde görüp özentiyle taklit ettikleri şeylerdir. [188]