Tahâretin Anlam Sahası
'Tahâret', kelimenin tam anlamıyla temizlik demektir.
Aynı kökten gelen tuhr de yine temizlik anlamına gelir. Tahera temizledi, tatahhur temizlenme, tahûr veya tâhir temiz mânâlarına gelmektedir.
Tahâret iki kısımdır:
a- Cisim temizliği (maddî temizlik),
b- Nefis temizliği (mânevî temizlik).
Kur'an, bu kavramı her iki anlamda da kullanmaktadır. Ancak nefis temizliği anlamının daha çok kullanıldğını görmekteyiz. Bazen de aynı kelime ile iki anlam birden kast edilmektedir.
Sözgelimi, gökten indirilen yağmur hem temizdir (tahûr), hem de yeryüzünü kirlerden arıtan bir temizleyicidir (25/Furkan, 78). Allah (cc) peygamberliğin ilk yıllarında Hz. Muhammed (s.a.v.)e şöyle söylüyor:
Ey bürünüp örtünen! Kalk (ve) bundan böyle uyarıp-korkut, Rabbini tekbir et (yücelt). Elbiseni de temizle (tahhir). Pislikten (şirkten veya görünen pislikten) kaçınıp uzaklaş. (74/Müdessir, 1-5)
Abdest ve gusül bir temizlenme fiilidir. Dolaysıyla müminler ibadet etmek için abdest alırlar, gerekirse gusül yaparlar. Hayızlı kadınlar da hayızlarının sonunda temizlenirler, yani gusül abdesti alırlar. Kuran, bütün bunları taharet ile veya bunun fiil şeklinde kullanımı ile anlatmaktadır. Kuran, hayızdan temizleninceye kadar kadınlara yaklaşılmamasını (2/Bakara, 222), namaz için abdest alınmasını, cünüplük halinde yıkanılmasını emrediyor (5/Mâide, 6). Bütün bunların sebebi Allahın müminleri temizlemek (tathir etmek) istemesidir.
Aynı kökten gelen tuhr de yine temizlik anlamına gelir. Tahera temizledi, tatahhur temizlenme, tahûr veya tâhir temiz mânâlarına gelmektedir.
Tahâret iki kısımdır:
a- Cisim temizliği (maddî temizlik),
b- Nefis temizliği (mânevî temizlik).
Kur'an, bu kavramı her iki anlamda da kullanmaktadır. Ancak nefis temizliği anlamının daha çok kullanıldğını görmekteyiz. Bazen de aynı kelime ile iki anlam birden kast edilmektedir.
Sözgelimi, gökten indirilen yağmur hem temizdir (tahûr), hem de yeryüzünü kirlerden arıtan bir temizleyicidir (25/Furkan, 78). Allah (cc) peygamberliğin ilk yıllarında Hz. Muhammed (s.a.v.)e şöyle söylüyor:
Ey bürünüp örtünen! Kalk (ve) bundan böyle uyarıp-korkut, Rabbini tekbir et (yücelt). Elbiseni de temizle (tahhir). Pislikten (şirkten veya görünen pislikten) kaçınıp uzaklaş. (74/Müdessir, 1-5)
Abdest ve gusül bir temizlenme fiilidir. Dolaysıyla müminler ibadet etmek için abdest alırlar, gerekirse gusül yaparlar. Hayızlı kadınlar da hayızlarının sonunda temizlenirler, yani gusül abdesti alırlar. Kuran, bütün bunları taharet ile veya bunun fiil şeklinde kullanımı ile anlatmaktadır. Kuran, hayızdan temizleninceye kadar kadınlara yaklaşılmamasını (2/Bakara, 222), namaz için abdest alınmasını, cünüplük halinde yıkanılmasını emrediyor (5/Mâide, 6). Bütün bunların sebebi Allahın müminleri temizlemek (tathir etmek) istemesidir.
T harfi
- * Tedavi:
- 10. Tebdil-i Hava:
- 5- Tavaf-ı Umre:
- a- Eski Ahid'de Takdis:
- a) Haricîler
- Bütün Varlıklar Tesbih Yaparlar
- c- Çevre Temizliği:
- Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
- İnsanlar Hakkında Vekil' Denilmesi:
- İslâm'da Tapu Tescilinin Tarihçesi
- Nefis Tezkiyesinin Anlamı
- Ta'zîr Cezasını Vermeye Yetkili Olanlar:
- Tafsil İman'ın Üçüncü Ve En Yüksek Derecesi:
- TAHRİC
- Takvânın Aşamaları
- TEBÜK SEFERİ
- TECVÎD
- TEĞANNİ
- Tekvin Sıfatının İsbatı
- TOPRAK MÜLKİYETİ
- TÜRBE
- 11. Kuvve-i Maneviyeyi Takviye:
- a) Hastalıgı Da Şifayı Da Veren Allah'dır.
- Allah'ın Sübhân Oluşu
- b- Yeni Ahid'de Takdis:
- b) Mutezile
- Osmanlılarda Arazilerle İlgili Kayıtlar
- Seferin Nedeni:
- Ta'zîr Gerektiren Suçun İspat Yolları:
- TAADDÜD-Ü ZEVCAT