3- Düalizm (Seneviyye: Çift Tanrıcı Din):
İnsanlık tarihinde -her defasında- bir tevhid dininin yozlaşmasıyla ortaya çıkan şirk türlerinden biri de kâinâtın iki ilah tarafından yönetildiği (!) inancıdır.
Vaktiyle Mecûsilik adı altında İran halkı tarafından kabul edilen dinin temeli, işte bu çift tanrılı şirk ilkesine dayanıyordu. Biri iyiliğin (Hürmüz), diğeri ise kötülüğün (Ahriman) temsilcisi olarak kabul edilen iki tanrı -bu sapkın inanca göre- sürekli mücadele halindedirler.
Hz. Peygamber (sav)'in doğumundan yaklaşık elli yıl önce Mazdek [189] adında İranlı bir devrimci tarafından bu din üzerinde bazı değişiklikler yapılmak istendi.
Hz. İbrahim'in getirdiği tevhid dini, (nasıl ki Müşrik araplar tarafından putçu bir kimliğe dönüştürülmüş ise) İran'da da Mecusilik adı altında ateşe tapınma ile sembolize edilen çift tanrılı bir şirk dinine dönüştürülmüştü. İslamın ortaya çıkmasıyla bu din de aynen Cahiliye araplarının putperest dini gibi söndü. Hz. Ömer (ra) zamanında İran'ın fethedilmesiyle birlikte Mecusilik silinmeye başlayınca bu inanç üzerinde kalmaya direnenler, içine düştükleri moral çöküntüsü yüzünden Hindistan'a göçtüler. Sayıları günümüzde çok azdır. Ateş yakarak ibadet ederler.
Her yıl 22 Mart günü özellikle kürtler tarafından ateş yakılarak kutlanan Nevruz Bayramı, bu inancın müslümanımsılar arasında (gelenek bazında) devam eden silik bir görüntüsüdür. Çünkü kürtler İslam'a girmeden önce Mecusiliğin temsilcisi olan Zerdüşt'ün [190] dinine bağlı idiler. Kürt mitolojisine göre vaktiyle -zâlim bir kral olan- Dahhak'a karşı verdikleri mücadelenin başarıya ulaşması üzerine bir kurtuluş ve bağımsızlık sembolü olarak Nevruz ateşleri yakılmaktadır. Ancak İranlıların da Nevruz'u yılbaşı olarak kutladıklarına bakılacak olursa bu olayın kürt mitolojisini doğrulamadığı, aksine mecusi geleneğinin devamı olduğu kesinlik kazanmaktadır. [191]
Ayrıca burada, konu ile ilgisi bakımından şunu da belirtmek gerekir ki, kâinâtın sözde aydınlık ve karanlık olmak üzere iki farklı ve karşıt şeylerden oluştuğunu savunan gnostisizmin, bir şirk felsefesi olduğunu ileri sürmek çok dolaylı bir yorum olur. Gnostik felsefe hakkında ortaya konabilecek bir tek yargı vardır, o da küfürdür [192]
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk ve Müşrikler:
Kur'ân-ı Kerim'de şirk konusuna ve müşriklere çok geniş yer verilmiştir. Müşrik insanın psikolojisi, müminlere karşı beslediği kin ve düşmanlık duyguları, çocuğun, müşrik anne ve babasına nasıl muamele edeceği, müminlerin onlara karşı nasıl hareket etmesi gerektiği, kıyamet gününde birbirlerini suçlamaları ve Allah Teâlâ'nın, O'nlara ilişkin hükmü Kur'ân-ı Kerim'de çok çarpıcı ifadelerle açıklanmıştır.[193]
Vaktiyle Mecûsilik adı altında İran halkı tarafından kabul edilen dinin temeli, işte bu çift tanrılı şirk ilkesine dayanıyordu. Biri iyiliğin (Hürmüz), diğeri ise kötülüğün (Ahriman) temsilcisi olarak kabul edilen iki tanrı -bu sapkın inanca göre- sürekli mücadele halindedirler.
Hz. Peygamber (sav)'in doğumundan yaklaşık elli yıl önce Mazdek [189] adında İranlı bir devrimci tarafından bu din üzerinde bazı değişiklikler yapılmak istendi.
Hz. İbrahim'in getirdiği tevhid dini, (nasıl ki Müşrik araplar tarafından putçu bir kimliğe dönüştürülmüş ise) İran'da da Mecusilik adı altında ateşe tapınma ile sembolize edilen çift tanrılı bir şirk dinine dönüştürülmüştü. İslamın ortaya çıkmasıyla bu din de aynen Cahiliye araplarının putperest dini gibi söndü. Hz. Ömer (ra) zamanında İran'ın fethedilmesiyle birlikte Mecusilik silinmeye başlayınca bu inanç üzerinde kalmaya direnenler, içine düştükleri moral çöküntüsü yüzünden Hindistan'a göçtüler. Sayıları günümüzde çok azdır. Ateş yakarak ibadet ederler.
Her yıl 22 Mart günü özellikle kürtler tarafından ateş yakılarak kutlanan Nevruz Bayramı, bu inancın müslümanımsılar arasında (gelenek bazında) devam eden silik bir görüntüsüdür. Çünkü kürtler İslam'a girmeden önce Mecusiliğin temsilcisi olan Zerdüşt'ün [190] dinine bağlı idiler. Kürt mitolojisine göre vaktiyle -zâlim bir kral olan- Dahhak'a karşı verdikleri mücadelenin başarıya ulaşması üzerine bir kurtuluş ve bağımsızlık sembolü olarak Nevruz ateşleri yakılmaktadır. Ancak İranlıların da Nevruz'u yılbaşı olarak kutladıklarına bakılacak olursa bu olayın kürt mitolojisini doğrulamadığı, aksine mecusi geleneğinin devamı olduğu kesinlik kazanmaktadır. [191]
Ayrıca burada, konu ile ilgisi bakımından şunu da belirtmek gerekir ki, kâinâtın sözde aydınlık ve karanlık olmak üzere iki farklı ve karşıt şeylerden oluştuğunu savunan gnostisizmin, bir şirk felsefesi olduğunu ileri sürmek çok dolaylı bir yorum olur. Gnostik felsefe hakkında ortaya konabilecek bir tek yargı vardır, o da küfürdür [192]
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk ve Müşrikler:
Kur'ân-ı Kerim'de şirk konusuna ve müşriklere çok geniş yer verilmiştir. Müşrik insanın psikolojisi, müminlere karşı beslediği kin ve düşmanlık duyguları, çocuğun, müşrik anne ve babasına nasıl muamele edeceği, müminlerin onlara karşı nasıl hareket etmesi gerektiği, kıyamet gününde birbirlerini suçlamaları ve Allah Teâlâ'nın, O'nlara ilişkin hükmü Kur'ân-ı Kerim'de çok çarpıcı ifadelerle açıklanmıştır.[193]
s1 harfi
- 1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Tanrılaştırması:
- 2) Şirk-i Teb'iz:
- Allah'ın Elçilerine İtaat Ederler
- Bâtıla İman:
- c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek:
- Enaniyetin Sebepleri
- Halkı Saptırmak İçin Çaba Harcamaları
- Hz. Peygamber Ve Şiir
- İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine / Yenilerini Koyan Kim?
- Kur'an-ı Kerim'e Göre Şirk Koşan İnsanın Ruhsal Yapısı
- Mürtede Karşı Tavır:
- Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak:
- Şamanizm'de Bazı Görüşler ve Âdetler
- ŞEHVET
- ŞEREFE
- ŞEYHÜLİSLÂM
- Şuf'a Hakkını Kullanma Şekli:
- Şuf'a'nın Sebebi:
- ŞÜPHE
- Zorluğa ve Zamana Karşı Dayanıksız Olmaları
- 2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık:
- 3) Şirk-i Takrib:
- Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak:
- d- İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek:
- Güç ve Zenginlik
- Hatalarında Direnmezler
- Hevânın Putlaştırılması
- Kur'ân-ı Kerim, Müşrik Anne Ve Babaların, Mümin Çocuklarına Ne Diyor:
- Mallarından Rahatlıkla İnfak Edememeleri
- ŞÂFİÎ MEZHEBİ