Kebâir Nedir?
Azabı büyük olan günahlar anlamına gelir. Bu kelime, kebir, (büyük, büyüklük taslama) kelimesinden türemiştir.
Allahın emirlerine karşı gelme, aykırı davranma, büyük suç anlamlarına gelen günah kavramı, iki kısma ayrılarak değerlendirilmiştir. Bu yanlış fiillerin bir kısmına büyük günah-kebâir, bir kısmına da küçük günah-seğâir denmiştir.
Günahları bizzat Kuran-ı Kerim, Sünnet ve selef alimleri kebâir diye isimlendirmişlerdir:
Eğer size yasaklanan büyük günahlardan (kebâirden) kaçınırsanız, sizin küçük günahlarınızı örteriz ve sizi ağırlanacağınız bir yere koyarız. (4 Nisa/31)
Bir başka âyette ise şöyle buyuruluyor:
O (güzel davrana)nlar ki günahın büyüklerinden ve çirkin işlerden kaçınırlar, yalnız küçük hatalar (lemem) işleyebilirler. Süphesiz Rabbinin affı geniştir.... (53 Necm/32)
Bu âyette kebâir karşıtı olarak lemem kelimesi kullanılmaktadır. Lemem; bir şeye yakın olmak, toplamak, bir şeyi ısrarlı ve devamlı olmamak şartıyla yapmak anlamlarına gelen lemm kökünden türemiştir. Buna göre lemem; ısrarlı ve devamlı tekrar edilmeyen hatalar ve günahlardır. (Bakınız: Lemem)
Demek ki kebâir, bağımsız bir günah çeşidi olmaktan çok, ısrarlı ve sürekli bir şekilde yapılan, vazgeçilmeyen, pişmanlık duyulmayan günahlardır. Çoğunluğun görüşüne göre ısrarla işlenilen bir küçük günah, küçük olmaktan çıkar kebâir olur.
Kuran müslümanların özelliklerini sayarken; Onlar kebâirden (büyük günahlardan) ve çirkin işlerden (fuhşiyattan) kaçınırlar. Kızdıkları zaman onlar, affederler. (42 Şûra/37) demektedir.
Aynı kelimeyi Peygamberimiz de kullanmıştır. Ebu Hureyrenin (ra) anlattığına göre O (sav) şöyle buyurmuştur:
Beş vakit namaz ve cuma namazı diğer cuma namazına, bir Ramazan diğer Ramazana keffârettirler. Büyük günah (kebâir) işlenmedikçe aralarındaki (küçük) günahları affettirirler. (Müslim, Taharet/14, Hadis no: 233, 1/209. Tirmizí, Salat/160, Hadis no: 214, 1/418.)
Abdullah b. Mesud anlatıyor:
Rasulüllaha, Allahın katında en büyük günah hangisidir? diye sordum.
-Allah seni yarattığı halde Ona bir şeyi şirk (ortak) koşmandır. buyurdu.
Ben: -Bu şüphesiz büyüktür, sonra hangisi? dedim. Şöyle buyurdu:
-Seninle birlikte yemek yiyeceği korkusuyla çocuğunu öldürmendir.
-Sonra hangisi? dedim. Şöyle dedi:
-Komşunun hanımıyla zina etmendir. (Müslim, İman/141, Hadis no: 86, 1/90. Ebu Davud, Talak/Hadis no: 2310, 2/294. Buharí, Edeb/20, 8/9, Diyât/1, 9/2, Tefsir/Furkan-3, 6/137. Nesâí, Tahrim/3, 7/83.)
K harfi
- 4- İnsanın Kendini Veya Çocuğunu Köle Olarak Satması:
- Allah'a Mekan İzâfesi Mi?
- Devşirme:
- Haremağası:
- KÂBE
- KAFDAĞI
- Kalbin Gücü:
- KAPİTALİZM
- KAYIP MAL
- KEFFÂRET BÂBI
- KELİMULLAH
- KİN
- KOMÜNİZM
- Kölelik Mantığı ve Naklî-Aklî Değerlerle Çatışması
- KÖPEK
- KUR'AN
- Küfre Neden Olan Söz, Kanaat ve Davranışlar:
- 5- Bulunan İnsanın Köleleştirilmesi:
- Çeşitli Küfür Suçlarına Örnekler:
- Esir (Esâret):
- İslâm'ın Kölelik Kurumuna Bakışı
- k
- KÂBİL
- KÂR
- KAYLÛLE
- KEFEN
- KINA YAKMAK
- KIYÂM (NAMAZDA)
- Kızlarağası:
- KONFÜÇYÜS, KONFÜÇYÜSCÜLÜK