B) Kader Hakkındaki Görüşü:

l- el-Beyhaki'nin er-Rebi b. Süleyman'dan rivayetinde, kendisine kaderle ilgili sorulan bir soruya Şafiî şöyle karşılık verir:



"Senin dilediğin olmuştur



Ben istemesem bile.



Dilediğini dilersen yapmazsın



Kulları bildiğin şekilde yarattın.



İlminde icra olur Genç ve yaşlı için.



Kimisini nimetinle ondurursun



Kimisini yardımdan mahrum edersin



Buna yardım eder, diğerine etmezsin.



Onların kimisi iman ehli, kimisi isyan.



Onların kiminin ameli hasen



Kimisininki de çirkindir."(110)



2- el-Beyhaki, Menakibu'ş-Şafıî'de şu rivayeti nakleder: "Kulların dilemesi, Allah'ın dilemesiyledir. Allah dilemeden kullar dileyemezler, insanlar amellerini kendileri yaratmamışlardır. Kulların amellerini Allah yaratır. Hayır ve şerri de Allah yaratmıştır. Kabir azabı, kabir suali, hesap, cennet ve cehennem haktır. Bunun dışında sünnette gelen şeyler de haktır. (111)



3- el-Lalkai'nin el-Müzeni'den rivayetinde imam Şafiî şöyle der: "Kaderci kimdir biliyor musun? O; birşey yapılmadan, Allah onu yaratmaz, diyendir." (112)



4- el-Beyhaki, Şafiî'den naklediyor: "Kaderciler hakkında Allah Rasulü (sallallahu aleyhi vesellem): "Onlar bu ümmetin mecusileridir"(113) demiştir. Onlar; günahların, işlenmedikçe Allah tarafından bilinmediğini söyleyenlerdir."(114)



5- el-Beyhaki'nin er-Rebi b. Süleyman'dan yaptığı rivayette şöyle deniyor: "İmam Şafiî kadercilerin peşinde namaz kılmazdı." (115)



(110)Menakıbu'ş-Şafîî, c: l, sh: 412-413.



(111) Menakıbu'ş-Şafıî, c: l, sh: 415.



(112) Şerhu Usuli İ'tikadi Ehli's-Sünneti ve'1-Cemaati, c: 2, sh 701.



(113) Ebu Davud -Kitabus-Sünne Hakim-Müstedrek. Hakim: "Şeyhaynın şartına göre sahihtir" dedi.



(114) Menakıbuş Şafii C. 1. Sh. 413.



(115) Menakibu'ş-Şafıî, c:l, sh: 413.